top of page

Strategie evalueren

Strategie begint niet bij plannen, maar bij betekenis.
Pas als je weet wat verloren zou gaan, weet je ook wat je koste wat kost wil behouden.

Inleiding

Henry Mintzberg beschreef strategie ooit als “een patroon in een stroom van acties”, iets dat niet alleen gepland wordt, maar ook groeit, verandert en zich toont in wat we dagelijks doen. Een goede strategie biedt houvast én speelruimte.


Van opportuniteit naar essentie

In veel organisaties duiken voortdurend nieuwe kansen op: samenwerkingen, projecten, ideeën, quick wins. Het is verleidelijk om overal op in te gaan, gewoon omdat het zich aandient. Maar strategie gaat over gericht kiezen, niet alles doen wat kan, maar datgene doen wat past bij je richting en bedoeling.


Wanneer je de oefening ‘De winkel sluiten’ doet, draai je dat perspectief om. Je vraagt niet “Welke kansen kunnen we grijpen?” maar “Wat zouden anderen verliezen als wij er niet meer zijn?”

Het antwoord op die vraag toont de kern van je bestaansreden, de ruggengraat van je strategie.


Reflectievragen

Gebruik deze vragen om het gesprek te verdiepen:

  • Wat zou er verdwijnen als wij er morgen niet meer waren?

  • Voor wie zou dat een verschil maken — en waarom?

  • Wat maakt ons écht onderscheidend in wat we doen of brengen?

  • Welke patronen, waarden of kwaliteiten zouden we absoluut willen behouden, wat er ook verandert?

  • En durven we even eerlijk kijken: waar vullen we enkel “lege parkeerplaatsen”, zonder dat het bijdraagt aan onze richting?



Newsletter

Every month we email you strategic insights and practical tips.

When you register you will also receive our e-book:

"The 5 Building Blocks of Sustainable Change".

Contact

MM Consultants

Klaterstraat 35

2830 Blaasveld

Maura Melis

maura.melis@mmconsultants.be

0494 668 270

Martine Maloens

martine.maloens@mmconsultants.be

0486 648 449

  • LinkedIn
bottom of page